Kan jag anlita någon annan till att tömma brunnen?

Frågor och svar

Vad får jag slänga i storsäck?

Det här ska du sortera var för sig

  • Gips
  • Plast
  • Planglas
  • Isolering
  • Mineral som består av betong, tegel, klinker, keramik eller sten
  • Metall
  • Rent trä
  • Målat trä
  • Impregnerat trä

Det här kan slängas mot högre kostnad

  • Osorterat bygg- och rivningsavfall (Observera att tryckimpregnerat trä som är farligt avfall får inte förekomma bland Osorterat)

Felsorteringsavgift

Säcken får inte innehålla något av följande: asbest, farligt avfall, elektronik och däck.

Om avfallet innehåller avfallstyper/föremål som inte får förekomma tillkommer avgift utöver ordinarie avgift:

Behållare – Storlek

Avgift (kr)

Storbehållare/Container > 1 m³ 1 038

Dessutom kommer säcken att vägas in som Osorterat avfall med högre behandlingskostnad.

Vad jag ska tänka på när jag fyller min storsäck?

  • Innan du börjar fylla säcken är det viktigt att du placerar den på en plats max 10 m från en plats där den kan hämtas med en kranbil. Om säcken väger mer än 1 ton eller står placerad längre än 10 meter – vänligen kontakta MERABs kundtjänst: kundtjanst@merab.se 0413-684 40.
  • Säcken ska gå att försluta
  • Kranbilen som hämtar behöver fri höjd på minst 4,7 m och en vägbredd på 3,5 m.

Om vi inte kan hämta säcken på grund av att ovanstående inte följts tar vi ut en framkörningsavgift.

Regler för bygg- och rivningsavfall

Varför kan jag inte säga upp mitt abonnemang?

Där det finns en fastighet ska det även finnas renhållning. Fastighetsägaren är den som är betalningsskyldig för renhållning. Avgift ska betalas för den insamling, transport, återvinning och bortskaffande av avfall som utförs genom kommunens försorg och i enlighet med de föreskrifter som kommunen har meddelat med stöd av miljöbalken.

Dispens

Alla undantag från renhållningsordningen  hanteras av din kommun. Om du t ex vill ha uppehåll under en period, kompostera ditt eget matavfall eller dela kärl med en granne kan du ansöka om dispens hos din kommun. Mer information hittar du hos din kommun.

Var hittar jag mitt kundnummer?

Du hittar ditt kundnummer på din faktura, längst upp till höger. Du hittar det också på Mina sidor med hjälp av ditt bank-id.

Eller kontakta kundtjänst: kundtjanst@merab.se 0413-684 40.

Vad räknas som ett fritidsboende?

Om ingen är folkbokförd på en fastighet och det endast används för fritidsändamål räknas det som ett fritidsboende och du kan välja ett abonnemang för fritidsboende. Annars måste du ha ett abonnemang för permanentboende.

Jag har bytt abonnemang men på fakturan har ni tagit betalt för mitt gamla abonnemang, hur rättas detta?

Om du har bytt abonnemang kommer vi att korrigera detta på nästa faktura. Betala den faktura du har fått och kontrollera så att nästa faktura stämmer.

Min brunn är full trots att ni tömt, vad beror det på?

Om du har till exempel en trekammarbrunn så är det bara slammet som sugs upp. Vattnet återförs sedan igen. Det gör att brunnen inte blir tom. Under höst och vår när det regnar mycket kan det även trycka in väldigt mycket vatten i brunnen.

Kan jag anlita någon annan till att tömma brunnen?

Nej, slam från enskilda avlopp är ett hushållsavfall och får bara hämtas av Merab eller en entreprenör som upphandlats av Merab.

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of merab.se. To do that, select the language you would like to translate into in the list below.

Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Close popup window