Enligt kommunala renhållningsförekrifterna ska slamavskiljaren tömmas minst en gång om året eller oftare om behov finns. Om du behöver tömning fler gånger, kontakta MERABs kundtjänst så lägger vi in fler tömningar på ett schema.
Mitt sopkärl har försvunnit, hur gör jag för att få ett nytt?
Frågor och svar
Det är stopp i mitt avlopp, kan ni hjälpa mig?
Beställning av högtrycksspolning beställs direkt hos vår entreprenör. Läs mer om det här >
Behöver jag vara hemma när ni kommer och tömmer min brunn?
Nej, du behöver inte vara hemma. Dock ska brunnen vara frilagd och utmärkt när vi kommer för att tömma. Det får inte ligga någonting på locket. Det får inte heller finnas bilar eller annat som blockerar vägen och det får inte finnas lösgående djur.
Vilken tid måste kärlen vara ute på tömningsdagen?
Kärlen ska stå ute på tömningsdagen mellan klockan 06.00 till 20.00. Om kärlet inte har blivit tömt mellan dessa tider, vänligen ta kontakt med vår kundservice dagen efter så att vi kan se vad som har hänt.
Varför har jag en streckkod på mitt kärl?
På alla kärl finns det en klisterdekal på sidan av kärlet med en streckkod och adressen som kärlet tillhör. Streckkoden innebär att kärlet är taggat med ett litet chip. Chipet läses av automatiskt och gör att vår kundtjänst direkt kan se när kärlet är tömt av bilen. Chipet innehåller ingen personlig information utan hjälper oss att se när ditt kärl blivit tömt. Det är viktigt att du låter streckkoden vara kvar på kärlet.
Tvättar ni mina avfallskärl?
Ja, vid tvätt av kärl debiteras en avgift med per kärl. Taxa för tjänsten finns här under Tilläggstjänster.
När töms trädgårdskärlen?
Trädgårdskärlen töms varannan vecka under perioden mars till och med november. Kärlet töms mellan klockan 6.00 och 21.00 och måste på tömningsdagen vara placerat precis vid tomtgräns intill allmän väg där renhållningsfordonet kan stanna.
När töms mitt kärl?
Ditt kärl kan tömmas mellan 6:00 och 21:00. Bor du i villa kan du söka i vår tömningskalender efter din nästa tömningsdag. Du kan även hitta dina tömningsdagar på Mina sidor (gäller både företag och privatpersoner).
Mitt sopkärl har försvunnit, hur gör jag för att få ett nytt?
Kontakta kundtjänst: 0413-684 40 eller kundtjanst@merab.se